Right-Wing Influences in American Media

By Jeane Goff

Ethics of Development in a Global Environment

Professor Bruce Lusignan

December 3 2004

Right-Wing Influences in American Media

Since the advent of television networks, Americans have relied on local and national newscasts to inform them of the world’s happenings. In the 1950’s there were no other mass informational outlets besides the network news and newspapers. Today we have the internet, which allows independent research, but the majority of Americans still depend on network and cable newscasts for their local, political, and foreign news. With the responsibility and power of informing an entire country, are television newscasts as reliable as most Americans assume them to be? Most Americans don’t consider where their news is coming from or who is producing it. Network and cable news are owned and operated by people and thus are not as objective and unbiased as we would like to think. In light of the war in Iraq and the most recent presidential election, critics of television network administration are voicing their concern for today’s presentation of the news. Increasingly more Americans are demanding a rehabilitation of newscasts, starting with ownership. 


News Ownership


Before examining media practices, let’s establish what the major news networks are and who owns them. As most Americans know, ownership of media outlets is largely centralized around 6 main networks or mergers. Since 2000 the “Big Six” conglomerates (as they are often referred to) account for ninety percent of all media ownership including television, radio, newspapers, internet, books, magazines, videos, wire services and photo agencies. (Adams) In 2001, America Online (AOL) and Time Warner merged to become the world’s largest media organization. AOL Time Warner accounts for twelve television companies including Warner Brothers, 29 cable operations companies across the globe including CNN and Time Warner Cable, 24 book brands, 35 magazines including Time and Fortune, 52 record labels, the Turner Entertainment Corporation which owns four professional sports teams, and provides AOL internet services to 27 million subscribers in fourteen countries. In addition, the conglomerate owns multiple theme parks and Warner Brothers stores in thirty countries across the globe. AOL Time Warner is chaired by Steve Case, with Gerald Levin as CEO and boasts 79,000 employees worldwide. AOL Time Warner’s multi-faceted conglomerate brings in $31.8 billion in revenues annually. (New Internationalist)


The second-largest media conglomerate is the Walt Disney Corporation, which has come a long way from its cartoon industry decades ago. The Disney Channel broadcasts in eight countries, with its sister sports channel ESPN broadcasting to 165 countries on three continents. Disney owns ten additional television channels. Disney also owns five magazine publishing groups and four newspapers including the St. Louis Daily Record, Disney theatrical productions like Broadway’s The Lion King and Beauty and the Beast, ABC television and radio networks including ten television channels and 29 radio stations, eight film companies including Touchstone, the Disney Books publishing company, eighteen online ventures including Infoseek, six music labels, several hockey and baseball teams, and 720 Disney stores worldwide. Disney also owns five major theme parks, the World Sports Complex, 27 hotels, and two cruise ships. Chairman and CEO Michael Eisner employs 120,000 people worldwide and assists Disney in bringing in $23.4 billion dollars annually. (New Internationalist)


Next, Bertelsmann AG claims the third largest chunk of media ownership. Bertelsmann AG controls the RTL Group, which accounts for 22 television channels and eighteen radio stations in ten countries across Europe. Bertelsmann Broadband is launching its new interactive television venture, providing a convergence of computers and television. Bertelsmann own the largest publishing group: Random House moves over a million books per day in the United States and has operations in Europe and South America, and is a major publisher of science titles. Gruner & Jahr, a subsidiary of Bertelsmann AG, publishes eighty magazines worldwide and owns nine newspapers across Germany and Eastern Europe. Bertelsmann Music Group (BMG) operates in 54 countries and owns over 200 labels across the globe. Bertelsmann’s multimedia ad agency Pixelpark provides “brand management” for clients such as Adidas. Online, Barteslmann provides online shopping services such as the Lycos web portal and Barnes&Noble.com. Bartelsmann is run by CEO Dr. Thomas Middelhof and in turn employs 64,800 people worldwide and brings in revenues of $16.3 billion annually. (New Internationalist)


Viacom places fourth on the list of the world’s largest media conglomerates, and actually broke U.S. law when it bought CBS. Senator John McCain assisted in amending those ownership rules, as Viacom is McCain’s “fourth biggest career patron”. (New Internationalist) Viacom’s major film ownings include Paramount and United Cinemas International, and has a joint venture with Vivendi Universal which controls 104 cinemas in Europe, Japan, and South America. Viacom’s subsidiary Blockbuster is the largest video renter worldwide with stores in 27 countries. Viacom also manages to produce 2,000 book titles annually, owns 180 U.S. radio stations, as well as Infinity Outdoor-the world’s largest advertising agency. CBS operates 200 affiliated television channels including MTV, which reaches 342 million households worldwide. Interestingly, Viacom also owns MTV’s “competition” VH1. In addition, Viacom also owns Nickelodeon and Comedy Central. Viacom is run by CEO Summer M. Redstone, boasts a modest 126,820 employees worldwide, and earns $12.86 annually. (New Internationalist)

Ranking only fifth on the list of world-wide media conglomerates is Rupert Murdoch’s infamous News Corporation. One branch of News Corporation which has come under scrutiny for media bias in the past few years is Fox News. News Corporation runs seven other news networks in the United States in addition to Fox News, as well as Sky news network in the United Kingdom with 150 channels and services. News Corp also owns Australian news channel FOXTEL and five satellite television channels serving much of China, including Phoenix Satellite Television. News Corp broadcasts into India, Japan, Indonesia, New Zealand, Latin America, and Europe additionally. Fox News’ sister subsidiary Fox Television is the largest network in the U.S. with 22 channels producing hit shows such as “Who Wants to Marry a Millionaire?”. Internationally, Murdoch’s corporation runs fourteen Fox production companies including 20th Century Fox Television. News Corporation is a competitive force in the publishing field, as well, operating the New York Post in the U.S., as well as The Times, The Sun, and News of the World in the U.K. Murdoch owns over 100 national and regional titles in Australia including The Australian and 67 suburban papers. News Corporation runs 56 national and community papers in New Zealand and papers in Fiji and Papua. Finally, News Corp owns HarperCollins (along with seven other publishing houses), as well as the entire Australian National Rugby League, the Los Angeles Dodgers, and multiple UK football clubs. Chairman Rupert Murdoch employs 51,000 people worldwide, as his company brings in $13.5 billion annually. (New Internationalist)


Finally, rounding out the list of the top six media conglomerates is recent addition Vivendi Universal. Vivendi, formerly known as a privatized water mogul, merged with the Seagram media company in 2000. Vivendi has the influence in Europe that AOL Time Warner has in the U.S. and has capitalized on digital convergence, integrating film, music, and mobile phones. In Europe Vivendi owns Canal, serving fourteen million Europeans in eleven countries, as well as two major mobile phone companies including Vivendi Telecom. Vivendi’s Universal Studies runs networks across the world and operates cinema chains including United Cinema International. Subsidiary Universal Music Group claims 22 percent of the global music market and operates in 63 countries. In the world of books, Vivendi’s Havas operates sixty publishing houses, selling 80 million books annually. VivendiNet hosts all of the company’s internet projects including MP3.com. Finally, Vivendi Universal owns five theme parks worldwide including Universal Studio Experiences, as well as the U.K. train service Connex. Vivendi Universal is chaired by Jean-Marie Messier. Vivendi’s revenues are not currently available. (New Internationalist)


The Big Six media conglomerates account for ninety percent of the world-wide media market, with ventures into other markets including transportation and athletics. Clearly these conglomerates exercise great power in global communications, especially in mass communications where executives are deciding what is aired on their networks or printed in their publications. Most Americans, especially conservatives, think that American media is liberally slanted. In fact, Howard Kurtz of the Washington Post argues that “the more ideological people are, the more likely they are to feel strongly about media bias”. According to Kurtz, thirty-six percent of liberal democrats think that the press leans toward republicans (compared to 11 percent of conservatives), while forty-seven percent of conservative republicans think that the press leans toward democrats (compared to 8 percent of democrats). 

Media Partisanship: Television ownership

In the past decade, studies and investigations are proving that American media, based upon ownership and content, is actually slanted conservatively. FAIR (Fairness and Accuracy in Reporting) studies have revealed that mass media has:

· helped create the myth that social security is failing, paving the way for the realization of one of the right's political dreams: privatization of social security 

· perpetuated conservative myths about welfare and simultaneously turned a blind eye to corporate welfare 

· sensationalized street crime and ignore corporate crime 

· treated religious right groups delicately and helped legitimize them in the public perception 

· generally avoided reporting on the lunatic fringe of the right, such as militias, neo-Nazis and anti-abortion terrorists, and in particular, avoided examining the personal and ideological connections these groups have to the Republican party 

· created the perception that there is widespread popular opposition to affirmative action when in fact most people support it 

· all but ignored waste, mismanagement and corruption in the military-industrial complex, especially as it relates to the planned missile defense system 

· downplayed protests against the IMF, the World Bank and the WTO by portraying protestors as leftist fringe groups, communists and anarchists 

· reported corporate PR as legitimate scientific research. (Sullivan)

Three out of the four major television networks have displayed decisively right-wing bias through their content, stemming from conservative ownership (NBC, ABC, and Fox). Despite journalists’ desires to report objectively on wide range of topics, corporate chairs are able to effectively make their agendas known, and make sure it is enforced at the production level. In his Massey lectures, Noam Chomsky stated, “Those who occupy managerial 
positions in the media...belong to the same privileged elites, and might be 
expected to share the perceptions, aspirations, and attitudes of their associates, 
reflecting their own class interests as well. Journalists entering the system are 
unlikely to make their way unless they conform to these ideological pressures, 
generally by internalizing the values.... Those who fail to conform will be weeded 
out”. (Necessary Illusions)

While network leaders are not literally card-carrying members of one party or another, CEO’s and chairs make their loyalty known by fiscal support of specific parties and candidates, by content decisions, and also by voicing their party support. News Corporation’s Rupert Murdoch is the most vocal partisan owner. Similarly, Fox is well-known for their partisan tactics (to be examined later). Other networks NBC (owned by General Electric) and ABC (Disney) are well-known for owners like Howard Eisner’s conservative views, for occasional outright support for conservative candidates and issues, but also for an absence of other liberal perspectives. (Digital TV Project) TV News Lies makes an interesting point: thanks to cable television, people nationwide can tune in to dozens of news programs on NBC, MSNBC, CNBC, ABC, CBS, CBN, FOX NEWS, CNN, WB, and UPN. However, TV News Lies asserts that they all report:

1. The same lead headline

2. The same “news” stories

3. In the same order

4. From the same sources

5. For the same amount of time

6. With the same slant/bias

7. With the same timing on the commercial breaks 

(tvnewslies.org)

Numerous right-wing networks have strong relationships with politicians and government: these conglomerates are among, if not the most rich corporations in the world, supporting political candidates in each election. Likewise, money they spend on politicians is well spent as policies supporting deregulation have been founded during conservative administrations. For example, right-wing media outlets have supported the Bush campaign in the last two elections, according to The Moderate Independent for one reason: deregulation. In 1987 Congress attempted to pass the FCC’s (Federal Communication Commission) Fairness Doctrine, which would have increased regulation not only of media ownership limits, but also provide content guidelines. President Ronald Reagan eliminated the Fairness Doctrine before it was ended, beginning a period of deregulation in media matters. (Fairness Doctrine) The FCC, as an independent federal regulatory body, assumes responsibility for regulating ownership of media property. In June 2003 the FCC voted to relax media ownership rules, providing further deregulation to the industry. (Benton Foundation) These recent acts of deregulation have provided for mergers such as that of Time Warner AOL, which would have been prohibited in former administrations. As mentioned above, Viacom’s assimilation of CBS was illegal when first acquired, but legislation was later provided which allowed the union. 

Clear Channel 
The Clear Channel Corporation owns over 1,200 radio stations, 37 television stations, and has investments in 240 radio stations worldwide. Clear Channel Entertainment owns and operates over 200 venues nationwide. The corporation has a hand in 248 of the top 250 radio markets and controls sixty percent of all rock programming. Beyond music, the network airs radio talk personalities Rush Limbaugh and Dr. Laura and airs the Fox Sports Radio Network. Clear Channel claims one billion listeners globally, one-sixth of the world population. (clearchannelsucks.org) Clear Channel exercised its media dominance in 2003 when the musical group Dixie Chicks made a statement before a show criticizing President George W. Bush and the war in Iraq. Immediately after the statement was made, the Dixie Chicks (a country music group) was blacklisted from country stations. Not only did stations stop airing their music completely for a period of time, but verbally attacked the Dixie Chicks statements-not only during talk shows but especially during regular music broadcasts. (Solomon) Nothing in the Dixie Chicks’ music would suggest liberal motives, and Bush was never mentioned in their songs. But the Chicks were identified as anti-Bush after the statement was made. Clear Channel executives decided that they did not support the statement (thus in support of Bush and his policies) and decidedly used their power to axe the Dixie Chicks within the realm of Clear Channel. The actions of Clear Channel go against fundamentally democratic notions of free speech and opinionated expression. The Dixie Chicks’ statement was not attacking President Bush’s character, but simply voiced disagreement. And while it was a popular viewpoint in certain social circles, it was not an opinion that resonated with Clear Channel’s position or the general perspective of many conservative country listeners. The boycotting of the Dixie Chicks would not have been possible without Clear Channel’s radio monopoly.
Robert Greenwald: Criticism of Fox News

Robert Greenwald, while liberal and not exactly presenting a “fair and balanced” opinion was one of the first activists to successfully utilize the media to present an opinion counter to that of many news sources. Greenwald is part of a recent uprising of political documentaries including Michael Moore’s Bowling for Columbine and Fahrenheit 9/11. In his documentary, Greenwald challenged the current presidential administration and its hold over American media. 

Outfoxed focused more on the conservative message Greenwald insists is being pumped through news outlets across America by right wing media moguls than on the Bush administration. However, he links the success of Republican owned networks to the policies supported by the administration. (outfoxed.org) As the title suggests, Greenwald focused his documentary on Rupert Murdoch’s Fox News Network. The goal of Outfoxed was to create an awareness of the political bias of networks such as Fox, stemming from ownership. Therefore, he began the documentary by outlining Rupert Murdoch’s media dynasty consisting of the multiple media outlets he currently owns and of those he is planning on obtaining. Next, Greenwald detailed Murdoch’s party loyalty. Rupert Murdoch’s support of the conservative Republicans began during the Reagan administration; he did not attempt to hide his admiration and support for Ronald Reagan during his presidency. At this time, Greenwald asserts that Murdoch began channeling right wing propaganda through Fox News. 

Network supporters argue that media ownership has no effect on the news output, but rather that journalists are responsible for transmitting the news. However, many media moguls such as Murdoch are able to censor what is broadcasted from their stations. According to current and former Fox employees interviewed (mostly anonymously) in Outfoxed, the general tone that was expected of the news was well known. News that tainted the image of conservative administrations and politicians was strongly discouraged from being investigated and aired, while unbalanced support for conservative stances was emphasized. Employees of Fox News insisted that they weren’t reporting the news, but bearing one opinion. In Outfoxed, employees also agreed that they were closely monitored to ensure that they supported the perspective that Fox was aiming for, and if not were quickly terminated. One anonymous employee stated that Fox producer John Moody would “set the tone for the day” by sending emails to the entire staff, establishing what stories were to be covered, who would and would not be interviewed for the story, and the angles at which the stories would be approached. (Outfoxed) Many employees vented anger and frustration and the lack of journalistic freedom they were given to do their job. 

Fox employs many creative tactics to present a biased approach to the news without alerting their audience of any misgivings. On the technical side, Fox created the scrolling news ticker seen at the bottom of the screen, which uses only snippet statements of news events that both reinforce topics covered by anchors, and also detract from other stories given brief attention. Fox has mastered the art of mixing “journalist” commentary in with news coverage. Journalists often add opinion into news stories in the form of witty comments or side remarks. According to Outfoxed, Fox hosts many “analysts” who are assumed to be presenting a broad perspective on specific issues, but who are able to use their air time to attack other weak liberal analysts and politicians. “Some people say” has been a term introduced into news casting through Fox. This term allows journalists to assert that they are not putting forth their opinion (or that of their network) but rather stating a commonly shared opinion without naming their source. 

Greenwald used other former employees in Outfoxed to testify to unwritten network policy that would ensure subtle support for conservatives. According to these employees (and is evidenced when watching nearly any Fox newscast), when Fox brings in liberal pundits they are nearly always sympathetic to conservative perspectives. If not, they are weak debaters who are fiercely out-debated by Fox’s analysts, eroding any validity to liberal stances on an issue. In these one-on-one reports, 83% of guests were republican, while 17% were democratic, and again often brought in to approve of Bush policy. 

Robert Greenwald shed light on a few widely used tactics used by republican supporting network newscasts, namely Fox. In Outfoxed, critics of Fox pointed out that wedge issues such as abortion, gay rights (especially gay marriage) are given unproportionately high news coverage. These issues are often blown out of proportion, intended to divide Americans up and avoid other issues which discussion of do not benefit conservatives. Newscasts are created to perpetuate the link between Bush’s and America’s Christianity and American differences with the non-Christian Middle East by airing stories that present Bush engaged in religious activities. 

One example of Fox’s quickness to subtly support a conservative politician while the rest of the news world engaged in objectivity and refrain occurred during the 2000 presidential election. According to Outfoxed, Fox correspondent John Ellis was sent to conduct exit polling, and while some networks would have identified his relation to Bush (first cousins) as potential bias to conduct his job, he was nonetheless onsite. As the votes trickled in, every other network simply stated that the results were too close to call. And although Ellis’ exit counts were also too close to call, he announced Bush as the winner. Regardless of the fact that the numbers could not be confirmed in the amount of time that Ellis’ had confirmed them, the rest of the networks were forced to present some result as well and followed suit. Later, as the results were recalled, Fox issued an apology for airing the results prematurely. But the damage was already done: Fox had established Bush originally as the “credible” winner. 

Partisan Techniques: Employing the media


Robert Greenwald called out conservative tactics used to manipulate the media without calling attention to such tactics, including excessive coverage of wedge issues and war efforts in Iraq (arousing support for troops). Karl Rove, President Bush’s chief strategist, is the mastermind behind Bush’s campaign for public support. As chief strategist, Rove is responsible for brainstorming tactics to portray Bush as positively as possible in American media. Much of Rove’s work requires gaining support of the media conglomerates which provide financial support. With the support of the network affiliates (due to legislative favors), Rove can ensure that President Bush is shown in the most positive light possible on news channels. Support for the Bush administration involves supporting lower officials and framing news segments to portray conservative issues as positively as possible. Rove is well-versed in broadcasting policies and issues, as he served as a member of the Board of International Broadcasting before his tenure with the Bush administration. (whitehouse.gov)

Viewership
Fifty years ago a new form of political media was created in addition to traditional print sources. When the nightly news cast was invented, Americans were for the first time able to watch the news. Network producers could sort out the important issues of the day and present them in a more compelling fashion that textual sources. Americans trusted a handful of networks to inform them of what they needed to know. While their intentions were good, even in the 1950’s and 1960’s the news was not completely unbiased. However, today with almost as similar a monopoly of media outlets, Americans are beginning to realize the humans behind the production. Are Americans becoming less trusting of television newscasts? According to the Washington Post, the media sources Americans turn to for their political news are changing, even in recent years. In television, forty-two percent of Americans get their campaign news from local television, down from forty-eight percent in 2000. The effect on nightly news is more drastic: ten percent less Americans get their campaign information from nightly (national) newscasts since 2000, down from forty-five percent. (Kurtz) Cable television is the only media source where viewership has increased in political news: thirty-eight percent of Americans get their information from cable news, up from thirty-four percent in 2000. (Kurtz) Perhaps this change is due in part to increased knowledge of network partisanship and perception that cable television is exempt from this discussion. While many Americans are not informed of most cable channels as network subsidiaries, increasingly more Americans are converting from network to cable news as cable television becomes more accessible and affordable. Interestingly, less Americans turn to newspapers for their political information (down thirty-one percent form forty-one percent in 2000). (Kurtz) As this parallels network news, other issues could factor in to the decline, including American withdraw from print media in general: television is simply more interesting to many Americans, especially youth. 


Today the increased accessibility and affordability of internet has also founded an increase in internet usage, as well as dependence on the internet for political information. Over one-third of Americans get their political information from the internet, up nine percent from four years ago. (Kurtz) Just as Americans find newspapers more trustworthy (even if they turn to more visual media sources), they carry that same logic to new stories on the internet. For many, the internet is a good blend of the trustworthiness of newspapers, where you can see the author of the story, and heightened visual cues such as quality color pictures, flashing images, and well-designed web pages. Thus, more Americans are transitioning to internet sources. However, as the exodus is due to frustration with biased television news, many internet users fail to realize that many popular news sites are owned and operated by the conglomerates which also run the networks, if not the networks themselves. While the internet can provide a more objective news source, users may have to hunt for truly objective sites. Interestingly, the Post reported that for people under the age of 30, one fifth learned about political campaigns from comedy television such as the Daily Show with John Stuart and Saturday Night Live. (Kurtz) While these shows might be equally partisan, the attraction of youth toward political comedy and away from traditional news presents a provoking trend for newsmakers. 


In television news, partisan trends can be broken down in support for specific news networks. For example, nearly twice as many republicans as democrats rely primarily on Fox News for their political information (29% to 14%). (Kurtz) Similarly, CNN is favored by democrats as 27 percent of democrats watch CNN news versus 20 percent of republicans. (Kurtz) These trends are understandable as people watch programs (news and drama) which mirror their own beliefs and convictions. While CNN is now showing a mild support for the Bush administration is response to Fox’s success, many democrats are unable to detect the small bias in comparison to Fox. 

Voting patterns and public opinion

To understand how conservatives have been able to employ the media while campaigning, we must look at how George W. Bush faired in the 2004 election. Typically (spanning the last few elections) states have shown the following support for either the GOP or the DNC:


Strong GOP: AL, GA, MS, NE, NC, SC 

GOP: AR, IN, KY, TN, TX, WV

Weak GOP: AK, ID, KS, LA, MN, MO, MT, ND, OK, SD, WY
Strong DNC: RI
DNC: AZ, CA, CT, HI, MA, NV, NH, NJ, NY, VT

Weak DNC: CO, DE, IL, ME, MI, NM, VA, WA
Neither: DC, FL, IA, MD, OH, OR, PA, UT, WI
(Bowers) 

*Colors show electoral results below for the 2004 election. 

These voting trends show any average long term support swinging to the right or left. The following are the electoral results for the 2004 election:

Bush: ID, NV, AZ, UT, MT, WY, CO, NM, ND, SD, NE, KS, OK, TX, AK, IA, 
MO, AR, LA, MS, AL, GA, FL, SC, NC, TN, KY, VA, NC, WV, OH, IN 

Kerry: WA, CA, OR, MN, WI, IL, MI, PA, NY, VT, ME, NH, MA, CT, RI, NJ, 
DE, MD, DC, HI

Electoral votes: Bush (286) Kerry (252); popular vote: Bush (60,608,582) Kerry 



  (57,288,974)

(Bowers)

As you can see by the results of the 2004 election, Bush managed to win over several swing states, but even more importantly, states that typically have produced wins for Democratic candidates. Bush nabbed three states that typically show weak support for the DNC over the GOP, while Kerry was only able to convert one state with weak support for the GOP. Bush even stole electoral votes from two states, Arizona and Nevada, which typically support DNC candidates, while Kerry could not convert a single state typically supporting the GOP. 

In the 2004 election the war in Iraq proved a highly debatable issue between Bush and Kerry. Many people used Iraq to voice criticism of the current administration, along with other significant global-scale events which divided domestic opinion. Table 1 shows how general support for U.S. efforts in Iraq decreased during Bush’s first presidency. Had the candidates been of equal competitiveness (which many thought them to be), the challenging DNC should have been able to exploit criticism of the administration. The DNC shouldn’t have had a difficult task of persuading weak GOP and swing states of hopping the fence. Yet, George W. Bush managed not only to hang on to historically conservative states, but convert other more liberal states as well. When the issues should speak toward the challenging parties, how did Bush manage to persuade a larger portion of Americans to keep him in office? One must attribute much of Bush’s success to his media campaign, and not simply his commercials. 

Conservative media was able to support the Bush administration quite deeply, in trusted news media and radio talk shows, where it was less evident as a partisan agenda than in a sponsored ad. As Robert Greenwald noted of Fox, news networks aired coverage of the war in Iraq almost unceasingly: of the initial deployment of troops, the hunt for Sadaam Hussein, the hunt for weapons of mass destruction (and a continuous discussion of the terrible threat), the capture of Sadaam and other Iraqi officials, the gradual U.S. gain of control of Iraq, and the beginning of an installment of government in Iraq. While an important topic, Iraq received perhaps too large a portion of media attention of news networks like Fox than American interest required. In addition to foreign issues, domestic wedge issues prevailed in the media during the 2004 campaign. Homosexual marriage presented itself as a current debate during the campaign, and networks constantly aired footage of gay couples embracing and saying their vows. The Bush family was given frequent media attention at seemingly minor events where their religious affiliation emphasized. 

Equal media coverage was not afforded to John Kerry. While Kerry was constantly in the news (though not as often as Bush), his media attention did not have the same positively persuasive effect that Bush’s did. Most of Kerry’s network attention surrounded his controversial Vietnam involvement. While some viewers might have thought Kerry was given good attention for his service, much of his news fragments were on the controversy surrounding his campaigning and less on his character, which was a crucial component of this particular election. In the 2004 election, a weak Democratic candidate had a tough time challenging an incumbent president. While many Americans were unhappy about Bush’s policies in Iraq, he was able to make up the difference in character votes (partisan voters), which were stirred up greatly by the media. It is interesting also to note in Bowers’ research, the slight majority of males were shown to vote for Bush (55%), while the slight majority of females voted for Kerry (51%). 

Were men more persuaded by media tactics than women? Much of Kerry’s female support came from democratic policy, but it would be an interesting research hypothesis. 

Undeniably, conservatives have great influence on American media. Media conglomerates are owned by people with opinions, as can be seen in Fox News’ Rupert Murdoch. Owner partisanship trickles down through administration to production, whether subtly or deliberately. Not every network is as partisan as Fox News; CBS has proved to be the least partisan, but has also come under recent media scrutiny from other networks and was essentially forced to fire Dan Rather. Based upon media events in the 60’s and 70’s, and simple miseducation, many Americans perceive the media as liberal. Unbeknownst to many Americans, deregulation beginning with the Reagan administration has opened the door for corporations to continuously merge with each other, creating levels of monopoly spanning several media outlets. Corporations headed by conservatives, and some with an outright conservative agenda, have thrived in the deregulated market due to political ties and tax cuts. The conservative domination of the television news market is succeeding in presenting a biased version of the news. Specific opinions and events (such as protesting of WTO events) are not given airtime, or if so are framed negatively. Americans are not receiving the larger picture: we are not afforded a truly objective account of national and global events. Worse, many Americans do not recognize bias in the news. Despite a marked decrease in support for President Bush as seen in polls, he was still able to win over the majority of Americans with the help of talented strategists and media support. Increased FCC regulation may not be the answer, but Americans deserve a non-partisan account of events. 

Table 1: Public Opinion Polling (www.pollingreport.com/Iraq)

Do you approve of how Bush is handling Iraq? 




4/2003

9/2004



Approve:

75%

47%

Disapprove:

22%

50%

No opinion:

2%

3%

*ABC News/Washington Post polls

Is the war in Iraq worth fighting?




4/2003

9/2004



Approve:

70%

46%

Disapprove:

27%

51%

No opinion: 

4%

3%

*ABC News/Washington Post polls

Has the government told the truth about WMD?




6/2003

9/2004



Accurate:

55%

36%

Misleading:

36%

55%

Unsure:

10%

8%

*Harris Poll

Has the U.S. government exaggerated issues in Iraq to gain support, or accurate?




6/2003

9/2004



Exaggerated:

37%

45%

Accurate:

56%

46%

Unsure:

8%

8%

*Harris Poll

BIBLIOGRAPHY

Adams, Cecil. “Who Owns the Major U.S. Media Outlets?” Straight Dope online. 15

November 2004. http://www.straightdope.com/columns/040227.html
Bowers, Chris. “All State Voting Trends Since 1976”. 28 November 2004. 
http://www.mydd.com/story/2004/5/29/5195/10541
Chomsky, Noam. Necessary Illusions: Thought control in Democratic Societies. South 
End Press: 1989. 

“Clear Channel Sucks”. 29 November 2004. http://www.clearchannelsucks.org 

“Digital TV Project: Who Controls the Media”. National Organization for Women 
Foundation online. 20 November 2004. 
http://www.nowfoundation.org/issues/communications/tv/mediacontrol.html
“Fiarness Doctrine: U.S. Broadcasting Policy”. The Museum of Broadcast 
Communications online. 27 November 2004. 
http://www.museum.tv/archives/etv/F/htmlF/fairnessdoct/fairnessdoct.htm
Greenwald, Robert. Outfoxed. Carolina Productions: 2004. 

“Iraq Issues”. Polling Report: Public Opinion online. 15 October 2004. 
www.pollingreport.com/Iraq
Kurtz, Howard. “How the Press Decides Winners”. Washington Post. 12 January 2004. 

“Media Consolidation Does it Really Matter?” TV News Lies online. 29 November 2004. 
http://www.tvnewslies.org/html/monopoly.html

“Media Ownership”. Benton Foundation online. 27 November 2004.  




http://www.museum.tv/archives/etv/F/htmlF/fairnessdoct/fairnessdoct.htm
The Moderate Independent. Volume 2: Issue 18. September 16-30, 2004. 

“Outfoxed: Rupert Murdoch’s War on Journalism”. Movie website. 25 October 2004. 
http://www.outfoxed.org/
“Resources for the President’s Team: Karl Rove”. 10 November 2004. 
http://www.whitehouse.gov/results/leadership/bio_383.html

Solomon, Norman. “Media Nix: From Blix to Kucinich to Dixie Chicks”. 10 November 
2004. http://www.boycott-clearchannel.com/main_article.php
Sullivan, Andrew. “Right-wing media exposed”. 29 November 2004.

http://www.webpan.com/dsinclair/myths.html
“Ultra-Concentrated Media: Top-Selling Brands”. New Internationalist online. 30 
November 2004. http://www.mediachannel.org/ownership/moguls
PAGE  
2

